Ennio Morricone

“Devo cercare di realizzare una colonna sonora che piaccia sia al regista, sia al pubblico, ma soprattutto deve piacere anche a me, perché altrimenti non sono contento. Io devo essere contento prima del regista. Non posso tradire la mia musica” Ennio Morricone durante la cerimonia di assegnazione della sua stella nella Hollywood Walk of Fame il 26 febbraio 2016
“I have to try to make a soundtrack that both the director and the public like, but above all I must like it too, because otherwise I’m not happy. I must be happy before the director. I can’t betray my music”
Ennio Morricone during the award ceremony for his star on the Hollywood Walk of Fame on February 26th 2016

 

Originario di Arpino in provincia di Frosinone, ma nato a Roma, figlio di Mario Morricone e Libera Ridolfi. Ha due fratelli, Adriano e Aldo, e due sorelle, Maria e Franca. Il padre era un trombettista che lavorò con diverse orchestre, mentre la madre aveva una piccola industria tessile.
Il giovane Ennio studia musica al Conservatorio di Santa Cecilia, dove si diploma in tromba, strumentazione per banda con il maestro Antonio D’Elia, e composizione con il professor Goffredo Petrassi. In seguito completa la sua formazione studiando anche musica corale e direzione di coro.
Conseguito il diploma incomincia a suonare come trombettista in varie orchestre romane, creandosi una rete di conoscenze nel mondo dello spettacolo. Nel 1955 comincia a scrivere musiche per film, e nel contempo lavora come arrangiatore di musica leggera per orchestre e per la casa discografica RCA Italiana, il cui direttore artistico Vincenzo Micocci gli commissiona gli arrangiamenti di brani di artisti italiani, che diventeranno quasi tutti grandi successi, lavorando inoltre con musicisti come Paul Anka, Chet Baker e Mina, ma non tralasciando per questo, la composizione della musica classica.
Nel 1956 si sposa con Maria Travia: dal matrimonio nascono quattro figli: (Marco; Alessandra; Andrea, musicista; e Giovanni, regista e sceneggiatore). Nel 1958 viene assunto come assistente musicale dalla Rai, ma si dimette il primo giorno di lavoro, non appena apprende che gli sarà preclusa ogni possibilità di carriera e che, per volontà del direttore generale Filiberto Guala, le musiche da lui composte, in quanto dipendente dell’ente radiotelevisivo pubblico, non saranno trasmesse.
Nel 1962 arrangia il primo successo di Edoardo Vianello, il 45 giri Pinne fucile ed occhiali/Guarda come dondolo, al quale seguiranno Abbronzatissima e O mio Signore (1963), Hully gully in 10/Sul cucuzzolo (1964). Nel 1963 arrangia Sapore di sale di Gino Paoli. Nel 1966, insieme con Ghigo De Chiara e Maurizio Costanzo (autori del testo) compone e arrangia “Se telefonando“, uno dei più celebri successi della carriera di Mina.
Originally from Arpino in the province of Frosinone, but born in Rome, son of Mario Morricone and Libera Ridolfi. He has two brothers, Adriano and Aldo, and two sisters, Maria and Franca. His father was a trumpet player who worked with several orchestras, while his mother had a small textile industry.
The young Ennio studies music at the Conservatory of Santa Cecilia, where he graduates in trumpet, band instrumentation with the maestro Antonio D’Elia, and composition with professor Goffredo Petrassi. Later he completed his education also studying choral music and choir conducting.
After graduating, he began playing as a trumpet player in various Roman orchestras, creating a network of knowledge in the entertainment world. In 1955 he began to write music for films, and at the same time he worked as an arranger of light music for orchestras and for the RCA Italiana record company, whose artistic director Vincenzo Micocci commissioned him with arrangements of songs by Italian artists, which will almost all become great successes. , also working with musicians like Paul Anka, Chet Baker and Mina, but not forgetting for this, the composition of classical music.
In 1956 he married Maria Travia: four children were born from the marriage: (Marco; Alessandra; Andrea, musician; and Giovanni, director and screenwriter). In 1958 he was hired as a musical assistant by Rai, but he resigned on the first day of work, as soon as he learned that he would be denied any possibility of career and that, by the will of the general director Filiberto Guala, the music he composed, as an employee of the public broadcasting company will not be transmitted.
In 1962 he arranges the first success of Edoardo Vianello, the 45s Pinne rifle and glasses / Guarda come dondolo, followed by Abbronzatissima and O mio Signore (1963), Hully gully in 10 / Sul cucuzzolo (1964). In 1963 he arranged Sapore di sale by Gino Paoli. In 1966, together with Ghigo De Chiara and Maurizio Costanzo (authors of the text) he composed and arranged “Se telefonando”, one of the most famous successes of Mina’s career.

 

Dal 1964 entra a far parte del Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza, un gruppo di compositori fondato qualche anno prima da Franco Evangelisti, con cui Morricone suonò e registrò album fino al 1980. L’ensemble, che si occupava principalmente di musica d’avanguardia e di improvvisazione libera, si proponeva di ricercare nuovi metodi musicali nel campo dell’improvvisazione.
Morricone e il regista Sergio Leone erano compagni di classe alle scuole elementari e nel 1964 cominciarono a collaborare. Nello stesso periodo Morricone cominciò a collaborare anche con Bernardo Bertolucci. La prima colonna sonora che scrisse per Leone fu per il film Per un pugno di dollari, nel 1964, proseguendo per tutta la serie successiva di spaghetti-western diretti dal regista romano: Per qualche dollaro in più, Il buono, il brutto, il cattivo, C’era una volta il West (1.260.000 copie vendute in Francia), Giù la testa. Un sodalizio che durò fino all’ultimo film di Leone, il gangster-movie C’era una volta in America, sodalizio che gli permise di comporre alcune tra le sue musiche più apprezzate, contribuendo notevolmente al successo dei film di Leone.
Tuttavia, per quanto siano le più note e imitate, le colonne sonore scritte per Leone rappresentano solo una parte della vena creativa del compositore, il quale si è cimentato praticamente con tutti i generi cinematografici: dalla fantascienza al thriller, dal film erotico alla commedia di costume, per finire con il melodramma e i film storici. In tal senso, estremamente variegate e spesso curiose le sue collaborazioni con i molti registi italiani e internazionali come Carlo Verdone, John Carpenter e Bernardo Bertolucci.
Fino all’inizio degli anni sessanta Morricone vive, con la moglie Maria e i figli, nel popolare rione romano di Trastevere. Sopra al suo appartamento viveva la pittrice Eva Fischer, importante figura femminile dell’arte romana dal dopoguerra. Con lei vi fu un intenso scambio culturale, culminato nel 1992 con la pubblicazione dell’album CD “A Eva Fischer Pittore” annesso a un libro con le riproduzioni delle opere pittoriche della Fischer ispirate alla musica dell’amico Ennio.
Ennio Morricone incontra Bruno Nicolai al conservatorio di Santa Cecilia; entrambi sono allievi di Goffredo Petrassi. Tra i due nasce un lungo rapporto di amicizia e una collaborazione professionale che dura negli anni. Nicolai collabora a diverse partiture cinematografiche di Morricone come Metti, una sera a cena, alcune delle quali firmate a quattro mani. L’amicizia s’incrina però a causa di alcune collaborazioni non ufficiali tra i due, che fanno nascere controversie legali. Non è certo chi dei due abbia ideato, nel corso delle molteplici collaborazioni, certe soluzioni stilistiche negli arrangiamenti entrate a far parte successivamente dello stile di entrambi i musicisti. Di certo il 33 giri CAM SAG 9032, colonna sonora del film Quando le donne avevano la coda riporta Musiche di Ennio Morricone dirette da Bruno Nicolai, Coro I Cantori Moderni di Alessandroni, successo discografico e di botteghino.
From 1964 he joined the Nuova Consonanza Improvisation Group, a group of composers founded a few years earlier by Franco Evangelisti, with whom Morricone played and recorded albums until 1980. The ensemble, which mainly dealt with avant-garde music and of free improvisation, he proposed to research new musical methods in the field of improvisation.
Morricone and director Sergio Leone were classmates in elementary school and in 1964 they began to collaborate. In the same period Morricone also began to collaborate with Bernardo Bertolucci. The first soundtrack he wrote for Leone was for the film Per fistful of dollars, in 1964, continuing throughout the subsequent series of spaghetti westerns directed by the Roman director: For a few dollars more, The good, the bad, the bad , Once Upon a Time in the West (1,260,000 copies sold in France), Down the head. A partnership that lasted until the last film by Leone, the gangster movie Once upon a time in America, a partnership that allowed him to compose some of his most popular music, contributing greatly to the success of Leone’s films.
However, although they are the most well-known and imitated, the soundtracks written for Leone represent only a part of the composer’s creative vein, which has practically experimented with all genres of film: from science fiction to thriller, from the erotic film to costume, ending with melodrama and historical films. In this sense, his collaborations with many Italian and international directors such as Carlo Verdone, John Carpenter and Bernardo Bertolucci are extremely varied and often curious.
Until the early 1960s Morricone lived with his wife Maria and their children in the popular Roman district of Trastevere. Above her apartment lived the painter Eva Fischer, an important female figure of the Roman art from the post-war period. With her there was an intense cultural exchange, culminating in 1992 with the publication of the CD album “A Eva Fischer Pittore” attached to a book with reproductions of Fischer’s pictorial works inspired by the music of her friend Ennio.
Ennio Morricone meets Bruno Nicolai at the Santa Cecilia Conservatory; both are students of Goffredo Petrassi. Between the two comes a long friendship and a professional collaboration that lasts over the years. Nicolai collaborates with several Morricone film scores such as Metti, one evening at dinner, some of which signed for four hands. Friendship cracks, however, due to some unofficial collaborations between the two, which give rise to legal disputes. It is not certain which of the two has devised, in the course of the many collaborations, certain stylistic solutions in the arrangements that later became part of the style of both musicians. Certainly the 33 RPM CAM SAG 9032, soundtrack of the film When the women had the tail shows Music by Ennio Morricone directed by Bruno Nicolai, Choir I Cantori Moderni di Alessandroni, success record and box office.
Vinse il suo primo Nastro d’Argento nel 1965 per il film intitolato Per un pugno di dollari di Sergio Leone e il successivo nel 1970 (anno in cui intraprese l’insegnamento compositivo presso il Conservatorio Licinio Refice di Frosinone, alla cui nascita aveva attivamente contribuito) grazie alle musiche di Metti, una sera a cena, e il terzo solamente un anno dopo per Sacco e Vanzetti.La prima nomination per un Premio Oscar arrivò nel 1979 per la colonna sonora di I giorni del cielo (Days of Heaven), al quale seguirono nel 1986 quella per Mission (The Mission), che vincerà comunque il BAFTA (The British Academy of Film & Television Arts) e il Golden Globe, poi nel 1987 per The Untouchables – Gli intoccabili, che vincerà il Nastro d’argento, il BAFTA, il Golden Globe e il Grammy Award, per Bugsy nel 1992 e nel 2001 per Malèna. Nel 1984, vinse un altro BAFTA per la colonna sonora di C’era una volta in America, l’ultimo film di Sergio Leone.Il 25 febbraio 2007, dopo cinque candidature non premiate, gli venne conferito, accompagnato da una standing ovation tributatagli dalla platea, il Premio Oscar alla carriera, “per i suoi magnifici e multiformi contributi nell’arte della musica per film”.A consegnargli il premio l’attore Clint Eastwood, icona dei film western di Sergio Leone.
He won his first Silver Ribbon in 1965 for the film entitled For a Fistful of Dollars by Sergio Leone and the next in 1970 (the year in which he undertook compositional teaching at the Licinio Refice Conservatory in Frosinone, to whose birth he had actively contributed ) thanks to Metti’s music, one evening at dinner, and the third only a year later for Sacco and Vanzetti.
The first nomination for an Oscar came in 1979 for the soundtrack of Days of Heaven (Days of Heaven), followed in 1986 by the one for Mission (The Mission), which will still win the BAFTA (The British Academy of Film & Television Arts) and the Golden Globe, then in 1987 for The Untouchables – The untouchables, which will win the Silver Ribbon, the BAFTA, the Golden Globe and the Grammy Award, for Bugsy in 1992 and 2001 for Malèna. In 1984, he won another BAFTA for the soundtrack to Once Upon a Time in America, Sergio Leone’s latest film.
On February 25, 2007, after five unsuccessful nominations, he was awarded, accompanied by a standing ovation given to him by the audience, the Oscar for career achievement, “for his magnificent and multiform contributions in the art of film music”.
To give him the prize the actor Clint Eastwood, icon of Sergio Leone’s western movies.

 

“Voglio ringraziare l’accademia per questo onore che mi ha fatto dandomi questo ambito premio, però voglio ringraziare anche tutti quelli che hanno voluto questo premio per me fortemente, e hanno sentito profondamente di concedermelo. Veramente; voglio ringraziare anche i miei registi, i registi che mi hanno chiamato con la loro fiducia, a scrivere musica nei loro film, veramente non sarei qui se non per loro. Il mio pensiero va anche a tutti gli artisti che hanno meritato questo premio e che non lo hanno avuto. Io gli auguro di averlo in un prossimo vicino futuro. Credo che questo premio sia per me, non un punto di arrivo ma un punto di partenza per migliorarmi al servizio del cinema e al servizio anche della mia personale estetica sulla musica applicata. Dedico questo Oscar a mia moglie Maria che mi ama moltissimo […] e io la amo alla stessa maniera e questo premio è anche per lei”.
(Ennio Morricone alla platea la sera della sua premiazione con l’Oscar alla carriera)
“I want to thank the academy for this honor that gave me this coveted prize, but I also want to thank all those who wanted this award for me strongly, and they felt deeply to grant it to me. Really, I also want to thank my directors, the directors who have called me with their trust, to write music in their films, I really wouldn’t be here if not for them. My thoughts also go to all the artists who have earned this award and who haven’t had it. to have it in the near future. I believe this award is for me, not a point of arrival but a starting point to improve myself at the service of the cinema and at the service of my personal aesthetic on applied music. I dedicate this Oscar to my wife Maria who loves me very much […] and I love her in the same way and this award is also for her “.
(Ennio Morricone at the audience on the evening of his awarding of the Oscar for his career)
In corrispondenza a questo evento fu pubblicato un album-tributo la cui realizzazione era cominciata già nel 2006 dalla Sony BMG: nel disco, intitolato We All Love Ennio Morricone, i maggiori successi di Morricone interpretati da noti musicisti: Metallica, Céline Dion, Andrea Bocelli, Bruce Springsteen, Roger Waters e molti altri. Céline Dion, come omaggio al compositore, durante la premiazione dell’Oscar ha cantato il brano I Knew I Loved You, contenuto nel CD e ispirato al tema del film C’era una volta in America.
Il 28 febbraio 2016 ottiene il prestigioso riconoscimento alla Migliore colonna sonora, composta per The Hateful Eight, film di Quentin Tarantino.
Nel 1994, è il primo compositore non americano a ricevere il premio alla carriera dalla “SPFM – Society for Preservation of Film Music”. Nel 1995 riceve il Leone d’Oro alla carriera nel corso della 52ª Mostra del cinema di Venezia (primo e, finora, unico compositore ad aver ricevuto tale riconoscimento) e il premio “Rota”, istituito dalle “Edizioni CAM” e dal più importante periodico di spettacolo americano, Variety, ai quali vanno aggiunti altri, numerosissimi, premi onorari.
Nel 2010 è il primo italiano a ricevere il Polar Music Prize dall’Accademia Reale svedese di musica, assieme alla cantante islandese Björk, con la seguente motivazione:
In correspondence to this event, a tribute album was released, the realization of which had already begun in 2006 by Sony BMG: in the record, entitled We All Love Ennio Morricone, Morricone’s greatest hits played by famous musicians: Metallica, Céline Dion, Andrea Bocelli , Bruce Springsteen, Roger Waters and many others. Céline Dion, as a tribute to the composer, sang the song I Knew I Loved You, contained in the CD and inspired by the theme of the film Once Upon a Time in America, during the Oscar awards.
On February 28th, 2016 he received the prestigious award for the best soundtrack, composed for The Hateful Eight, a film by Quentin Tarantino.
In 1994, he was the first non-American composer to receive the lifetime achievement award from the “SPFM – Society for Preservation of Film Music”. In 1995 he received the Golden Lion for Lifetime Achievement during the 52nd Venice Film Festival (first and, so far, the only composer to have received such recognition) and the “Rota” prize, established by “CAM Editions” and by the most important American performance magazine, Variety, to which must be added other, numerous, honorary prizes.
In 2010 he was the first Italian to receive the Polar Music Prize from the Royal Swedish Academy of Music, together with the Icelandic singer Björk, for the following reason:
“Il Polar Music Prize 2010 è stato assegnato al compositore, arrangiatore e direttore d’orchestra italiano Ennio Morricone. Le coinvolgenti composizioni e gli arrangiamenti di Ennio Morricone trasportano la nostra esistenza su un altro piano, rendendo il quotidiano simile alle scene di un film. Quando, nel 1964, Ennio Morricone ha scritto la colonna sonora per il western “Per un pugno di dollari” vincoli economici gli impedirono di utilizzare una grande orchestra. Così ha creato un nuovo tipo di musica che per mezzo secolo ha dettato lo stile della musica da film, ma che ha anche influenzato e ispirato un gran numero di musicisti, nell’ambito del pop, del rock e della musica classica”.
“The 2010 Polar Music Prize has been awarded to Italian composer, arranger and conductor Ennio Morricone. Ennio Morricone’s compelling compositions and arrangements transport our existence to another level, making the newspaper similar to the scenes in a movie. When Ennio Morricone wrote the soundtrack for the western “For a Fistful of Dollars” in 1964, economic constraints prevented him from using a large orchestra, so he created a new type of music that dictated the style of music for half a century from film, but which has also influenced and inspired a large number of musicians, in the fields of pop, rock and classical music “.
Nel 2010 gli viene anche conferita a Taormina la corona d’alloro honoris causa Europclub Regione Siciliana, consegnata dal Segretario Generale di Noi in Europa Europclub Avv. Enzo Ocera.
Nel 2012 gli è stato conferito a Roma il prestigioso Premio Aquila D’Oro, per la sezione “Musica”, con la seguente motivazione: “Per aver saputo coniugare e diffondere due particolari linguaggi, quello della musica e quello del cinema, facendoli fondere e vivere nella loro completezza, primeggiando come artista in maniera assoluta a livello mondiale, portando così il nome dell’Italia a levature culturali uniche ed inarrivabili“.
Il 25 marzo 2017, nella sua residenza romana, gli è stato conferito il Premio San Zosimo I Romano Pontefice, fondato da Stefano Cropanese.
Le musiche di Ennio Morricone sono state più volte riprese da altri artisti, che ne hanno creato numerose “cover” in varie occasioni: Hugo Montenegro con una sua versione del tema principale di Il buono, il brutto, il cattivo raggiunse la vetta delle classifiche tanto in Gran Bretagna quanto negli USA nel 1968, e John Zorn registrò un intero album di musica di Morricone a metà degli anni ottanta. Anche Mike Patton sia con i Mr. Bungle sia con i Fantômas ha in varie occasioni ripreso le musiche di Ennio Morricone, tra cui Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto presente nell’album The Director’s Cut dei Fantômas, Metti, una sera a cena, Città violenta, Muscoli di velluto eseguite durante i concerti dai Mr. Bungle. Ha inoltre pubblicato nel 2005, tramite la sua etichetta Ipecac Recordings, una raccolta di brani di Ennio Morricone dal titolo Crime and Dissonance. Da segnalare, inoltre, la citazione del tema di Il buono, il brutto, il cattivo nel singolo Clint Eastwood nel 2001.
I Metallica, band metal statunitense, usano il brano L’estasi dell’oro (The ecstasy of gold), come introduzione per i loro concerti dal 1983, e hanno registrato una cover metal del brano inserita nell’album-tributo We All Love Ennio Morricone. Anche l’Orchestra Sinfonica di San Francisco ha eseguito questo brano nell’album Metallica’s Symphonic Rock album. I Ramones hanno usato la colonna sonora di Il buono, il brutto, il cattivocome introduzione per i loro concerti. La colonna sonora del film Per un pugno di dollari è stata anche usata come introduzione nei concerti del gruppo dei The Mars Volta. I Muse adottano il brano Man With a Harmonica, tratto da C’era una volta il West come introduzione a Knights of Cydonia, durante le esecuzioni dal vivo. Il pezzo è eseguito con armonica a bocca dal bassista Chris Wolstenholme. Bruce Springsteen, ha eseguito spesso Badlands, facendola precedere dalla colonna sonora di C’era una volta il west suonata dal pianista della E Street Band, Roy Bittan. La stessa colonna sonora apriva il concerto di San Siro del 2003(The rising tour), sul cui sottofondo entrava la Band. Quentin Tarantino in Kill Bill: Volume 1 e Bastardi senza gloria cita volutamente le musiche di Morricone realizzate per Sergio Leone e per i Fratelli Taviani (Allonsanfàn) così come Gore Verbinski in Pirati dei Caraibi – Ai confini del mondo, sempre riferite ai suoi temi western.
In 2010, he was also awarded the honorary crown of the Sicilian Region of Sicily, awarded by the Secretary General of Noi in Europa Europclub Avv. Enzo Ocera.
In 2012 he was awarded in Rome the prestigious Aquila D’Oro Award, for the “Music” section, with the following motivation: “For having been able to combine and spread two particular languages, that of music and that of cinema, making them merge and to live in their entirety, excelling as an artist in an absolute manner worldwide, thus bringing the name of Italy to unique and unattainable cultural levels “.
On 25 March 2017, in his Roman residence, he was awarded the San Zosimo I Romano Pontiff Award, founded by Stefano Cropanese.
The music of Ennio Morricone has been repeated several times by other artists, who have created numerous “covers” on various occasions: Hugo Montenegro with one of his versions of the main theme of The Good, the Bad, the Bad reached the top of the charts so much in Britain as well as in the USA in 1968, and John Zorn recorded an entire album of music by Morricone in the mid-1980s. Even Mike Patton with both Mr. Bungle and the Fantômas has on several occasions taken up the music of Ennio Morricone, including Survey on a citizen above all suspicion present in the album The Director’s Cut by Fantômas, Metti, sera at dinner, violent city, velvet muscles performed during concerts by Mr. Bungle. He also published in 2005, through his label Ipecac Recordings, a collection of pieces by Ennio Morricone entitled Crime and Dissonance. Also noteworthy is the citation of the theme of The Good, the Bad, the Bad in the single Clint Eastwood in 2001.
I Metallica, an American metal band, use the song The Ecstasy of Gold (The Ecstasy of Gold), as an introduction to their concerts since 1983, and have recorded a metal cover of the song included in the We-All-Ennio tribute album Morricone. The San Francisco Symphony Orchestra also performed this song on the album Metallica’s Symphonic Rock album. The Ramones used the soundtrack of The Good, the Bad, the Bad as an introduction to their concerts. The soundtrack of the film For a Fistful of Dollars was also used as an introduction to the concerts of The Mars Volta group. Muse adopts the song Man With a Harmonica, taken from Once Upon a Time in the West as an introduction to Knights of Cydonia, during live performances. The piece is performed with a harmonica by the bassist Chris Wolstenholme. Bruce Springsteen, he often performed Badlands, prefacing the score for Once Upon a Time in the West with the E Street Band pianist, Roy Bittan. The same soundtrack opened the 2003 San Siro concert (The rising tour), on which the Band entered. Quentin Tarantino in Kill Bill: Volume 1 and Bastardi senza gloria intentionally quotes Morricone’s music made for Sergio Leone and the Taviani Brothers (Allonsanfàn) as well as Gore Verbinski in Pirates of the Caribbean – On the edge of the world, always referring to his western themes .
A partire dal 2009 il Bif&st di Bari assegna un Premio intitolato a Ennio Morricone per il miglior compositore delle musiche tra i film del festival.
Il 22 agosto del 1999 al Meeting di Rimini ha diretto: “Omaggio a Ennio Morricone. Musiche per il cinema dirette dall’Autore” un Concerto suonato dall’Orchestra Internazionale d’Italia insieme con il Coro Kodaly (Maestro del Coro Arped Joob, Dulce Pontes, Sonia Sigurtà, Gilda Buttà). Il concerto fu organizzato in collaborazione con la Sagra Musicale Malatestiana e Club Santa Chiara.
Nell’estate del 2006 Morricone viene invitato a dirigere alcune delle sue più conosciute colonne sonore con l’Orchestra filarmonica del Teatro alla Scala di Milanoin una tournée che oltre all’Arena di Verona tocca anche altri importanti teatri e arene, tra cui il teatro greco-romano di Taormina. Per la prima volta il maestro dirige l’Orchestra e il Coro della Scala nell’esecuzione delle sue più celebri colonne sonore. Dal 2001 il maestro Ennio Morricone esegue le sue musiche in concerto in collaborazione con l’Orchestra Roma Sinfonietta e il soprano Susanna Rigacci.
Nel 2011, in occasione della festa del primo maggio e del centocinquantesimo anniversario dell’Unità d’Italia, ha composto e diretto, con la collaborazione dell’Orchestra Roma Sinfonietta e con l’accompagnamento del Nuovo Coro Lirico Sinfonico Romano, in concerto in Piazza San Giovanni a Roma, l'”Elegia per l’Italia“. La composizione è il risultato del connubio fra opere musicali che hanno accompagnato il risorgimento italiano: tra queste risaltano il “Va, pensiero“, tratto dal Nabucco verdiano, e l’Inno Nazionale di Goffredo Mameli. Il maestro Morricone, prima di esibirsi, ha tenuto a precisare che il “Va, pensiero“, rappresentando un’opera caratterizzante l’iter unitario italiano, non può essere oggetto d’indebite appropriazioni, appartenendo al popolo italiano tutto. È evidente il riferimento alla Lega Nord che si è servita dell’opera per contrapporla all’Inno di Mameli. L'”Elegia per l’Italia“, inoltre, vanta la collaborazione dell’attore e doppiatore italiano Mariano Rigillo, il quale ha interpretato un testo di Giovanni Fontana, appositamente scritto per l’occasione. Sempre nel 2011 scrive la presentazione al cd Free emotion (ed. Videoradio – Rai Trade) con musiche originali del compositore italiano Andrea Ferrante.
Il 19 maggio 2014 annuncia di essere costretto a sospendere l’attività direttoriale a causa di un’ernia del disco.
Il 10 giugno 2015 ha diretto la Missa Papae Francisci (Messa di papa Francesco), sua composizione dedicata al pontefice italo-argentino.
Starting from 2009 the Bif & st of Bari assigns a Prize named after Ennio Morricone for the best composer of the music among the films of the festival.
On August 22nd, 1999 at the Rimini Meeting he directed: “Tribute to Ennio Morricone. Music for the film directed by the Author” a Concert played by the International Orchestra of Italy together with the Kodaly Choir (Choir Master Arped Joob, Dulce Pontes, Sonia Sigurtà, Gilda Buttà). The concert was organized in collaboration with the Sagra Musicale Malatestiana and Club Santa Chiara.
In the summer of 2006 Morricone was invited to conduct some of his best-known soundtracks with the Philharmonic Orchestra of the Teatro alla Scala in Milan, on a tour that in addition to the Arena of Verona also touched on other important theaters and arenas, including the Greek theater -Green of Taormina. For the first time the maestro conducts the Orchestra and the Choir of the Scala in the performance of his most famous soundtracks. Since 2001 the maestro Ennio Morricone has performed his music in concert in collaboration with the Roma Sinfonietta Orchestra and the soprano Susanna Rigacci.
In 2011, on the occasion of the feast of May 1st and the 150th anniversary of the Unification of Italy, he composed and directed, in collaboration with the Roma Sinfonietta Orchestra and with the accompaniment of the New Roman Symphonic Opera Choir, in concert in the Piazza San Giovanni in Rome, the “Elegia for Italy”. The composition is the result of the combination of musical works that accompanied the Italian Risorgimento: among these stand out the “Va, pensiero”, taken from the Nabucco Verdi, and the National Anthem by Goffredo Mameli. Master Morricone, before performing, wanted to point out that the “Va, pensiero”, representing a work characterizing the unified Italian process, cannot be subjected to undue appropriations, belonging to the whole Italian people. It is evident the reference to the Northern League that used the work to contrast it to the Hymn of Mameli. The “Elegia per l’Italia” also boasts the collaboration of the Italian actor and dubber Mariano Rigillo, who interpreted a text by Giovanni Fontana, specially written for the occasion. Also in 2011 he writes the presentation on the CD Free emotion (ed. Videoradio – Rai Trade) with original music by the Italian composer Andrea Ferrante.
On 19 May 2014, he announced that he was forced to suspend his conducting activity due to a herniated disc.
On 10 June 2015 he directed the Missa Papae Francisci (Mass of Pope Francis), his composition dedicated to the Italian-Argentine pontiff.

 

Unico

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